Organizare societate cu centre de profit

Societatile comerciale cu activitati diversificate au nevoie de o structurare a cheltuielilor pe centre de profit si subdiviziuni ale acestora. In situatiile in care se impune, centrele de profit pot fi grupate dupa diverse criterii in scopul raportarilor sintetice si analitice.

In cele ce urmeaza vom recomanda un mod de origanizare a unei societati comerciale cu o structura diversificata de activitati de productie si prestari servicii, de complexitate medie.

1.Definire termeni

1.1 Centre de profit

1.1.1 Centre de profit activitati
1.1.2 Centre de profit repartizate (centre de cost)
1.1.3 Atribute/Grupari centre de profit

1.2 Gestiuni atasate centrelor de profit

1.3 Articole atasate centrelor de profit

1.4 Vehicule si utilaje

1.5 Formatii de lucru salarizare atasate centrelor de profit

2. Inregistrari NexusERP pe centre de profit

2.1 Comenzi clienti/Devize lucrari

2.2 Facturi furnizori

2.3 Receptii imobilizari

2.4 Bonuri de consum

2.5 Salarizare

2.6 Alte inregistrari

3. Realocare cheltuieli cu repartizari si analiza centre de profit

3.1 Realocare cheltuieli prin procente de repartizare

3.2 Analiza centrelor de profit in balanta de verificare

3.3 Analiza centre de profit in B.I. - statistica produse (cumparate/vandute/consumate)

3.4 Analiza centre profit in B.I. - analiza avansata (analiza clienti/funizori/consum/centre de profit)

3.5 Analist - analiza centre de profit

3.6 Info Manager Mobile - tabele si grafice custom

3.7 Analiza la nivel de comanda si proiect

1. Definire termeni

1.1 Centre de profit

In Nexus ERP, centrele de profit se adauga in modulul "Nomenclatoare si unelte" - Functionale - "Centre de profit".

Se apasa butonul "Adauga" si se completeaza denumirea centrului de profit si alte detalii legate de acesta.

1.1.1 Centre de profit activitati

Pentru a avea o situatie a firmei cat mai elocventa, recomandam crearea de centre de profit pentru fiecare activitate a societatii pentru care dorim o analiza a veniturilor si cheltuielilor.

1.1.2 Centre de profit cu repartizare (centre de cost)

Centrele de profit cu repartizare sunt elementele care au completate informatii in pagina "Repartizare" si sunt utilizate pentru operare facila a documentelro comune.

1.1.3 Atribute/Grupari centre de profit

In NexusERP, centrele de profit se pot grupa dupa anumite criterii (numite atribute) pentru a avea acces la raportari sintetice cu valori centralizate din mai multe centre de profit.

In modul editare a unui centru de profit, se pot selecta sau adauga elemente in listele fiecarui atribut din cele 5 tipuri de grupari disponibile.


~~info De exemplu: O societate are urmatoarele centre de profit:

  1. Fabrica Suceava
  2. Fabrica Cluj
  3. Magazin desfacere Bucuresti
  4. Magazin desfacere Cluj
  5. Magazin desfacere Suceava
  6. Cheltuieli generale

O modalitate de grupare a centrelor de profit ar putea fi urmatoarea Atribut 1 = Activitate si Atribut 2 = Localitate
In urma acestei organizari, centrele de profit se seteaza in urmatorul mod:

  1. Centru profit = Fabrica Suceava, Atribut 1 = Productie, Atribut 2 = Suceava
  2. Centru profit = Fabrica Cluj, Atribut 1 = Productie, Atribut 2 = Cluj
  3. Centru profit = Magazin desfacere Bucuresti, Atribut 1 = Desfacere, Atribut 2 = Bucuresti
  4. Centru profit = Magazin desfacere Cluj, Atribut 1 = Desfacere, Atribut 2 = Cluj
  5. Centru profit = Magazin desfacere Suceava, Atribut 1 = Desfacere, Atribut 2 = Suceava
  6. Centru profit = Cheltuieli generale, Atribut 1 = -, Atribut 2 = -
    ~~info

1.2 Gestiuni atasate centrelor de profit

In NexusERP gestiunile pot fi alocate unui singur centru de profit, iar un centru de profit poate fi selectat pentru una sau pentru mai multe gestiuni.

1.3 Articole atasate centrelor de profit

Pentru a fi siguri ca un produs/serviciu/cheltuiala/imobilizare cumuleaza cheltuieli sau venituri unui singur centru de profit, se poate selecta in mod optional la fiecare articol un centrul de profit dorit.
In modulul "Nomenclatoare si unelte" - "Bunuri si servicii - Articole" se deschide articolul si se selecteaza centrul de profit dorit.

1.4 Vehicule si utilaje

Vehiculele si utilajele pot fi alocate unui centru de profit.
In modulul "Interne" - "Vehicule" se deschide un vehicul si se selecteaza centru de profit dorit.

1.5 Formatii de lucru salarizare atasate centrelor de profit

In cazul cheltuielilor salariale, pontajul poate fi operat pe salariati si formatii de lucru, iar cheltuielile se cumuleaza pe centrele de profit aferente formatiilor de lucru.
In NexusERP este permis pontarea aceluiasi salariat pe mai multe formatii de lucru, iar cheltuiala va fi proportionala cu numarul de ore pontate si metoda de calcul aferenta fiecarei formatii.
Astfel, in modulul "Salarii - personal" - "Formatii de lucru" se deschide o formatie de lucru si se selecteaza centrul de profit corespunzator.

2. Inregistrari NexusERP pe centre de profit

2.1 Comenzi clienti/Devize lucrari

Material in lucru...

2.2 Facturi furnizori

La inregistrarea unei facturi de furnizor cu articole de tip cheltuiala este obligatoriu selectarea unui centru de profit.
NexusERP preia in mod implicit centrul de profit al gestiunii in liniile documentului.

2.3 Receptii imobilizari

La inregistrarea unei receptii de imobilizari se selecteaza centru de profit, urmand ca luna de luna, in perioada de amortizare, cheltuiala sa fie inregistrata pe acel centru de profit. In periaoda de amortizare se pot face tranferuri pe alte centre de profit.

2.4 Bonuri de consum

La inregistrarea unui bon de consum (materii prime, materiale, obiecte de inventar) se selecteaza obligatoriu un centru de profit la nivel de document pentru a se inregsitra cheltuiala corespunzator.

2.5 Salarizare

La operarea pontajelor salariatilor, pe una sau mai multe formatii de lucru se va contabiliza in mod automat si proportional cu orele lucrate cheltuiala pe fiecare centru de profit aferent formatiilor de lucru.

2.6 Alte inregistrari

Selectia centrelor de profit se poate face si in documente din module de casa, banca, justificari avansuri, cheltuieli avans, venituri in avans, note contabile manuale si nu numai.

3. Realocare cheltuieli cu repartizari si analiza centre de profit

3.1 Realocare cheltuieli prin procente de repartizare

In cazul centrelor de profit ce acumuleaza doar cheltuieli (centre de cost) cum ar fi cheluieli generale ale societatii, recomandam crearea de centre de profit separate care vor acumula cheltuieli ce vor fi repartizate dupa o pondere introdusa manual in pagina "Repartizare" sau automat prin rularea asistentului de "Recalculare procente de repartizare" in cadrul caruia se poate selecta metoda de repartizare din lista disponibila.

Metode disponibile de recalculare procente de repartizare in mod automat:

3.2 Analiza centrelor de profit in balanta de verificare

Material in lucru...

3.3 Analiza centre de profit in B.I. - statistica produse (cumparate/vandute/consumate)

Material in lucru...

3.4 Analiza centre profit in B.I. - analiza avansata (analiza clienti/funizori/consum/centre de profit)

Material in lucru...

3.5 Analist - analiza centre de profit{#analist)

Material in lucru...

3.6 Info Manager Mobile - tabele si grafice custom

Material in lucru...

3.7 Analiza la nivel de comanda si proiect

Material in lucru...

Pentru informatii suplimentare va rugam sa nu ezitati sa ne contactati la adresa de email nexus@atacpc.ro

results matching ""

    No results matching ""